COMUNICACIÓ ESTRATÈGICA / COMUNICACIÓ INTERNA

LA COMUNICACIÓ INTERNA I LA MIRADA ÈTICA

Sovint, ens oblidem de la importància de dissenyar un bon Pla de Comunicació Intern, tot i, ocupar un dels llocs més importants dintre d’una organització tant corporativa com política. Aconseguir uns companys motivats, participatius i compromesos requereix d’una estratègia comunicativa interna, que alhora reforçarà la comunicació externa y el valor de marca.

CLAUS:

  1. Fomentar el sentiment de pertinença.

Dins qualsevol organització el més important és el capital humà, tots necessitem sentir-nos part d’un col·lectiu i que, a través de la nostra força de treball, obtenim una certa autorealització. El model de treball propi de les fàbriques ha acabat. Des del primer dirigent a l’últim treballador, tots són igual d’importants. El sistema de treball ha de ser horitzontal i participatiu on tothom es senti “artesà i artesana”, és a dir, creadora i creador d’allò que està fent.

Per tant, necessitem organitzacions més humanes, preocupades pel bé comú i pel sentit ètic de les seves accions. Ser eficients i productius ja no és suficient. Les noves corporacions necessiten incorporar una visió solidària que vagi més enllà del mateix col·lectiu. Sense caure en el dogma “neobarat” de “siempre positivo, nunca negativo” y, sense que aquest reforçament social amagui o manipuli abusos cap als mateixos components. El que important és reforçar la dimensió humana per damunt de la productiva.

  1. Pla de comunicació intern

Per a construir un pla de comunicació interna és important crear espais de participació, seguiment i debat. Aquets espais han de formar part de la agenda de la corporació, ja sigui a través de petites reunions diàries, setmanals o mensuals (per a temes més específics i més llargs).

D’aquesta manera s’ha de fomentar la participació de tots els integrants, el debat i la avaluació de la mateixa corporació així com de les interrelacions humanes que es donen a terme.

http://xarxanet.org/projectes/recursos/8-claus-elaborar-un-bon-pla-de-comunicacio

  1. Comunicació + Recursos humans

Per aconseguir un òptim pla de comunicació intern es recomana la fusió entre la gestió comunicativa i la gestió dels Recursos Humans. És important que la comunicació interna estigui en coherència amb la comunicació externa i els valors que la marca dona a l’exterior. Per això és tan important que el gabinet de comunicació participi en el seu disseny.

  1. Qualitat de treball

Quan la dimensió humana és reforçada i cada individu es sent valorat, motivat i compromès, no només millora la eficàcia productiva, sinó que els treballadors transmeten la qualitat de feina i valors ètics cap a l’exterior. Això reforça la mateixa comunicació externa i el valor de marca.

  1. Estratègies engagement

Es basen en aprofitar les noves tecnologies del TIC, potenciar eines 2.0 i social media per a facilitar la comunicació entre tots els components de la corporació. D’aquesta manera es facilita la comunicació i aquesta és més amigable. Sense caure en la invasió privada que pot facilitar la immediatesa de les xarxes socials. Tot personal necessita temps de desconnexió laboral i de construcció individual i col·lectiva (al marge de la entitat).

Avui, ens trobem davant un canvi de paradigma, les formes de dominació pròpies de la era disciplinaria descrites per Foucault com a “biopolítica”, han canviat. Avui, ens trobem, en paraules del filòsof Byung-Chul Han, davant la explotació de la pròpia psique, “psicopolítica”, que explota la màxima auto- optimització personal. Per això, és tan important, que una comunicació interna que motivi, impliqui i tingui en compte tots els subjectes, no es converteixi en una nova eina de manipulació, per amagar noves formes de explotació sota una cara amigable i positiva. Necessitem recuperar com a finalitat el bé comú, el benestar del col·lectiu per sobre de la productivitat, necessitem aplicar noves tècniques, però, sota l’imperatiu kantià (o criteri ètic).

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s